A városi titkok tudója

Az ImagineBudapest több mint 10 éve járja Budapest utcáit, házait, eldugott kertjeit, sőt az elsők között vonta be felfedezéseibe az arra érdeklődőket. Káldi Emesével, a cégvezetővel beszélgettem a tematikus városi séta műfajáról, jelenéről és jövőjéről.

– Honnan jött a városi tematikus séta gondolata?

– 2008-as indulásunkkor saját kíváncsiságunk és érdeklődésünk vitt bennünket a tematikus városi séták felé. Azt reméltük, ha bennünket érdekel, hogy mi rejtőzhet egy csukott kapu mögött, vagy milyen története van egy-egy épületnek, városi szegletnek, akkor ez talán másoknak is izgalmas lehet. Az ötletet külföldi példák erősítették: New Yorkban a Big Onion walking tour csapata nagyon nagy tudással és változatos témákkal várja – elsősorban a külföldieket.

Mi úgy gondoltuk, itthon is lehet erre kereslet – főleg akkor, amikor épp egy elég erős gazdasági válságban voltunk. A kíváncsiságból tervek lettek, aztán kutatások, végül nagyon sok örömteli, kreatív terepmunkával és után-olvasással töltött idő után megszületett 2-3 útvonal, teljes szövegkönyvvel, forgatókönyvvel. Az elsőt a 2008-as Kulturális Örökség Napjai (KÖN) keretében teszteltük – nagy sikerrel.

 

– Beszélj, kérlek a műfajról!

– Az embereket alapvetően érdekli a saját környezetük, annak rétegei – minden ember kíváncsi. Színvonalas szolgáltatással, erős tartalommal, sok kreativitással megtöltött sétákra pénzt is szívesen fizetnek azért, hogy szórakozva tanuljanak.

varosi 01

– Milyen volt a piac az induláskor és mennyire változott meg napjainkra?

– Nagyjából a mi indulásunkkal együtt – egymástól függetlenül – létrejött 1-2 hasonló csapat. Volt, aki szociokulturális sétákat, vagy inkább külföldiekre szabott programokat szervezett. Néhány évig ez volt a helyzet, majd nagyjából – 2012 körül –, amikor mi is úgy láttuk, hogy már megéri főállásban ezzel foglalkozni, hiszen nagyon szépen alakult a vendégkör, belépett még néhány szereplő. Azóta pedig – főleg az elmúlt 2 évben – rengetegen próbálkoznak ezzel. Pontos számot nem tudok mondani, csak azt, hogy olyan cég, amely mögött valódi szervezet áll, és amelyik a sétavezetők mellett irodát is fenntart, kevés van.

 

– Virágzott az iparág a koronavírus megjelenése előtt?

– Igen, az elmúlt időszakban évről-évre egyre több vendégünk volt – 2019-ben csaknem 18.000 fő, akiket az évi 500 sétaalkalmon vagy privát csoportos vendégként fogadtunk Budapesten és három vidéki városban, ahol szintén jelen vagyunk.

 

– Mit reméltek a jövőtől, ha visszatér az élet a megszokott kerékvágásba?

– Jó ezekre a kérdésekre válaszolni, mert a történetünk felelevenítése megerősít abban, hogy a nehéz helyzetekben a semmiből tudtunk előre lépni. Válságból indultunk, most is válság van.

Azt reméljük, hogy a most látható turisztikai trendek kedveznek majd ennek a piacnak – szomorú, hogy nem utazhatunk/utazunk majd külföldre, de talán jobban vágyunk megismerni közvetlen környezetünket. Bizakodóak vagyunk.

varosi 02

– Melyek voltak az első sétáitok, és hogy néz ki mai kínálatotok?

– Üzenő falak – avagy az épületdíszek titkos nyelve, Toronyiránt – a belváros templomai, Titkos kertek és terek a Belvárosban sétáinkkal kezdtük el annak idején, mára több mint 40 téma közül válogathat a sétálni vágyó közönségünk.

 

– Melyek a legnépszerűbbek, amelyek iránt nem csappant az érdeklődés az eltelt évek során?

–A legnépszerűbbek között ott van az egyik legelső, a már említett Titkos kertek és terek a Belvárosban. Nagy büszkeségünk és a közönséget is lenyűgözi a felújított Párisi Udvar bejárása. A hotel kizárólagos partnereként a sétálóinknak lehetőségük van az elzárt részeket is megismerni.

A gasztro programoknak szintén nagy sikerük van – az Édes élet, a Sercli, a Budapesti Szeszhatározó alatt finomságokat kóstolva minden felfedezés jobban esik. Sokan választják a Városi kódfejtést az Andrássy úton, irodalmi sétáinkat, általában várólistánk van Zuglóba, ahol az első budapesti japánkertet járjuk be.

 

– Melyek a legújabb témák, amelyekre új sétákat fűztetek fel?

– Zubreczki Dáviddal indulunk az Örs vezér tere környékének felfedezésére, illetve Doró Vikivel egy környezettudatos „zöld” sétára a Bartók Béla úton.

 

– Neked van személyes kedvenced?

– Mindig az, amit éppen csinálunk. De tényleg. Annyira szeretek belemerülni egy-egy új dologba, nagyon izgat, hogy mi sül ki belőle, és a szervezés részét is élvezem – még akkor is, ha egyik területtel sem én foglalkozom már a leginkább. De valóban mindig a legújabb a legkedvesebb. Most például készülünk új sétákkal a járványhelyzetre reagálva – a szabadban, tág tereken –, azokkal is szerelemben vagyok, meg azokkal is, amiket már a karantén előtt elkezdtünk. Alig várom, hogy elindulhassanak!

varosi 03

– Hogyan jellemezhető a közönség, akikkel együtt sétáltok?

– Nagyon el vagyunk kényeztetve, szerintem a városi sétálók a legjobb vendégkör, amit ember kívánhat! Itt is szeretném megköszönni az összes sétálónknak, hogy szeretettel, támogatással vannak irántunk – a sétákon és most, az elzártság ideje alatt is! Kapjuk a bátorító üzeneteket, és rendületlenül jönnek a jelentkezések – nagyon hálásak vagyunk!

Mivel régóta kérdőívezünk konkrétan leírható a közönségünk: városi, magasan képzett, kultúrafogyasztó, elsősorban nő, 25 és 65 év között. Ők hozzák a férjeket, barátnőket, családot, céges csapatot, és az ajándékutalványunkat is jellemzően ők veszik, vagy épp nekik vásárolják.

 

– Kiből lesz a jó sétavezető? Milyen előképzettséggel, tapasztalattal kell rendelkeznie?

– Elsősorban abból, aki lelkes és akar fejlődni. Ez ugyanis egy nagyon összetett munkakör – a tudás mellett szükségesek olyan készségek, mint a rugalmasság, kedvesség, türelem, határozottság, beszédkészség stb. Mindent lehet csiszolni, javítani, úgyhogy mi azokat az embereket vesszük fel, akiken látjuk, hogy EZT és AKARJÁK csinálni.

Sokat foglalkozunk a betanítás folyamatával, hosszú idő, amíg valaki önállóan vihet csoportot – először hospitál, sétákat kísér, miközben szöveget és tudásanyagot sajátít el, aztán először egy részét, majd fokozatosan a séta egészét viheti, mondhatja. Állandóan nézzük, javítjuk, segítjük.

Aki végül sétavezető lesz, megküzd a munkáért. Ez viszont elengedhetetlen, hiszen ők az Imagine arcai, képviselői, velük azonosítanak a vendégek. Nemcsak abban kell tehát biztosnak lennünk, hogy jó vezetők, hanem abban is, hogy jó emberek, akikre szívesen bízzunk magunkat, a hírnevünket. Nagyon büszkék vagyunk, mert a sok visszajáró vendég, a pozitív értékelések, a sok kedves dicséret azt mutatja, hogy az Imagine sétavezetői egytől egyig nagyszerű emberek – nagyon hálásak vagyunk nekik!

 

– Hogyan keresitek az új, izgalmas séta-témákat? Az ötlet van előbb és ahhoz kerül sétavezető, vagy sétavezető hozza javaslatát?

– Új témát hozhat egy másik kutatás, aminek mentén kipattan egy izgalmas, sétába foglalható dolog. Igyekszünk az új trendeket is sétákban feldolgozni: így jött létre annak idején a Sercli. A kézműves pékségek akkor indultak el, mi pedig éreztük, hogy ez egy közkedvelt dolog lesz. De persze arra is van példa, hogy egy vezető hoz témát – ha belsős vezetőnk, akivel régóta együtt dolgozunk, akkor ez általában gördülékenyen ki is forralható. A külsős vezetők, szakemberek hozott sétáival gyakran nehezebben boldogulunk – sok év tapasztalata azt mutatja, nem biztos, hogy egy téma legszakavatottabb ismerőjéből lesz a legjobb sétavezető. Ennek ellenére nagy-nagy öröm, ha mégis találkozik a két dolog, és olyasvalaki tudja bemutatni a témáját, aki saját kutatásait, szakértelmét gyúrja sétává.

 

– Merre tud fejlődni a városi séta műfaja és vele az ImagineBudapest?

– Többször kérdezték már ezt tőlem, de egyrészt jelenleg nem tudok erre biztos választ adni, a sejtéseinket, terveinket pedig – ha nem veszik zokon az olvasók – nem szívesen osztanánk meg. Ahogy Budapestnek, úgy nekünk is vannak titkaink.

Copyright © 2020 Budapest Folyóirat. Minden jog fenntartva.